تحریم صادرات قطعات نیمه هادی به چین

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
قطعات نیمه هادی

به‌ گزارش TheRegister، منابع آگاه می‌گویند براساس مذاکراتی میان آمریکا، ژاپن و هلند انجام شد، طرفین قرارداد قرار است با سازوکاری متحد به تحریم صادرات فناوری و به خصوص صادرات قطعات نیمه هادی به چین بپردازند. جزئیات دقیقی از این توافق منتشر نشده است و ‌احتمال ‌زیاد با توجه به حساسیت‌های شدیدی که روی این مسئله وجود دارد، هیچوقت اطلاعاتی به‌صورت عمومی بابت این موضوع به اشتراک گذاشته نخواهد شد.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که ژاپن و هلند توافقی را امضا کرده‌اند که آن‌ها را با اهداف آمریکا در جلوگیری از توسعه صنعت نیمه هادی های کشور چین همسو می‌کند. آمریکا امیدوار است که با این کار مانع از رشد اقتصادی و راهبردی و پیشرفت فناوری‌های نظامی چین شود.

ASML

تبعیت ژاپن از ایالات متحده و هلند برای محدود کردن صادرات چین

در اوایل سال 2022، امریکا محدودیت‌هایی را برای صادرات تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه به چین اعمال کرد. پس از آن دولت جو بایدن محدودیت‌ها را در سپتامبر 2022 بیشتر کرد تا شامل قطعات نیمه هادی‌ مورد استفاده برای هوش مصنوعی نیز شود.
به تبعیت از آمریکا، هلند نیزمحدودیت‌های مشابهی را اعمال کرد. از بین تمام کشورهایی که هلند آن‌ها را تحریم کرده است،ASML مهم‌ترین شرکت است. شرکت ASML تنها سازنده ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش است که برای تولید نیمه هادی ‌های پیشرفته در سطح جهانی بسیار مهم است.
حالا ژاپن نیز به دلیل فشارهای آمریکا و دیگر شرکای تجاری جهانی خود قصد دارد چنین محدودیت‌هایی را اعمال کند. نیکون و توکیو الکترون دو شرکت پیشرو این کشور در صنعت تولید نیمه هادی هستند و تجارت آن‌ها ممکن است تحت تأثیر محدودیت‌های پیشنهاد قرار بگیرد.

چین هم تحریم‌هایی را علیه کشورهای غربی در نظر می‌گیرد

از طرف دیگر، چین هم تحریم‌هایی را برای صادرات فناوری‌های خود در نظر گرفته است. وزارت بازرگانی چین اخیراً پیش‌نویس جدیدی از تحریم‌های فناوری را تهیه کرده که در آن به فناوری‌های آماده‌سازی ویفرهای سیلیکونی فتوولتائیک هم اشاره شده که در ساخت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود.
چین بر بازار تولید سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک سلطه دارد و بیش از 80 درصد تولیدات این فناوری را در دست گرفته است. از آنجایی که تقاضا برای این پنل‌های خورشیدی در حال افزایش است، اگر چین اجازه صادرات این فناوری را ندهد، رقبا کار سختی برای ورود به این بازار خواهند داشت.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.