فرودگاه فضایی اسرانژ سوئد برای پرتاب‌های مداری اروپا باز می‌شود

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
فروشگاه قطعات الکترونیکی

سوئد رسماً مرکز فضایی اسرانژ را به عنوان یک سایت پرتاب مداری افتتاح کرد، که قبلاً میزبان بسترهای آزمایش موشک، تحقیقات بالون در ارتفاع بالا و یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای غیرنظامی بود.

با توجه به اینکه مرکز فضایی کورنوال، میزبان تلاش برای پرتاب ماهواره توسط شرکت آمریکایی Virgin Orbit بود، اسرانژ گزینه دیگری برای کسانی خواهد بود که به دنبال پرتاب برای ماهواره در اروپا هستند.

 

مرکز فضایی اسرانژ که به عنوان “دروازه قطبی به فضا” توصیف می‌شود، واقع در شهر کیرونا در شمال سوئد است که بالای دایره قطب شمال (68 درجه شمالی، 21 درجه شرقی) قرار دارد که یک منطقه خالی از سکنه می‌باشد.

 

این تاسیسات از سال 1966 به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر توسط محققان برای پرتاب موشک‌های صوتی برای تحقیقات شرایط بی وزنی و اتمسفری، همچنین پشتیبانی از بالن‌های ارتفاع بالا برای نجوم، تحقیقات اتمسفر و آزمایش‌های پرتاب فضاپیماها و وسایل نقلیه هوایی استفاده می‌شود.

 

یکی از اولین استفاده‌های این تاسیسات، موشک Themis متعلق به ArianeGroup خواهد بود که به عنوان بخشی از یک طرح اروپایی برای موشک‌های قابل استفاده مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برنامه Themis سازمان فضانوردی اروپا، امسال (2023) آزمایش خود را در استرانژ آغاز خواهد کرد و مجموعه‌ای از پرتاپ و فرود در ارتفاع کم را انجام خواهد داد.به طور خاص، این یک آزمایش مرحله اول است که هدف آن دستیابی به بلند کردن و بازیابی وسیله نقلیه است که به “تست هاپ” معروف است.

 

آندره هوبرت راسل، مدیر عامل آریان گروپ گفت: اینجا در مرکز فضایی اسرانژ در کیرونا سوئد، دموی نمایشی Themis تجدیدپذیر، مرحله اصلی اولین آزمایشات ارتقایی خود را آغاز خواهد کرد. این یک گام مهم برای اروپا است. برای فتح یک نوآوری تکنولوژیکی اساسی از جمله تجدیدپذیر بودن و هموار کردن مسیر برای دسترسی پایدارتر به فضا ،کیرونا جایی است که ابتکارات تکمیلی و استراتژیک میتوانند با هم تجمیع شود.

 

همانطور که گفته شد، اسرانژ شامل بسترهای آزمایشی نیز میشود که به عنوان “پیشرفته‌ترین فناوری روز” توصیف می‎شود، جایی که شرکت‌های فضایی در حال آزمایش موشک‌های چند مرحله‌ای و استفاده از سوخت‌های پایدار هستند.

جشن و مراسم

کسانی که در مراسم تحلیف شرکت کردند را مشاهده میکنید. در تصویر بالا، شاه سوئد، کارل شانزدهم گوستاف، نخست وزیر سوئد، اولف کریسترسون، و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون درلاین، بودند.

فون درلاین گفت: “این فرودگاه فضایی، یک دروازه مستقل اروپایی را به فضا ارائه می‌دهد.” این دقیقاً زیرساختی است که ما نه تنها برای ادامه نوآوری بلکه برای کشف بیشتر مرزها نیاز داریم. کار مهمی که شما برای سال‌ها در اینجا انجام می‌دهید، نمونه‌ای درخشان از پتانسیل عظیم تحقیقات فضایی برای بهبود زندگی روزمره ما است.»

مرکز فضایی اسرانژ هنوز برای انجام این عملیات زمان مشخصی اعلام نکرده است.

منبع

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.